Beeldschermtijd een utopie?
november 28, 2018Rescue-tas voor Strong-willed & HSP SPRUIT
augustus 27, 2019Heeft ‘STOP HOU OP’ géén effect meer?
“Marian, zo irritant, dan zeg ik ‘STOP HOU OP’ en dan gaan ze gewoon door, heb je nog een trucje?”
‘STOP HOU OP’ werkt bij jonge SPRUITEN.
Vanaf groep 3 (soms ook al eerder) is ‘STOP HOU OP’ niet meer voldoende.
Ze gaan gewoon door en je SPRUIT voelt zich niet gehoord en begrepen. Verdrietig zoekt hij hulp van de juf/ouder.
Ook dan krijgt hij vaak te horen dat hij het dan moet herhalen. Om gefrustreerd van te raken toch?
‘STOP HOU OP’ wordt te vaak gebruikt het maakt geen indruk meer.
Ook is het niet duidelijk genoeg. De ontvanger snapt vaak niet waarmee het moet stoppen en wat je SPRUIT precies vervelend vindt.
De ontvanger hoort niet wat jou SPRUIT erbij voelt.
Leer je SPRUIT dat het na ‘STOP HOU OP’ zegt wat hij vervelend vindt en hoe dat voor hem voelt.
Gebruik daarvoor de IK boodschap. Let op hoe je SPRUIT staat, het uitspreekt, overtuigend kijkt en of het duidelijk is.
* Voorbeeld: “Ik vind het niet aardig dat je dat van me afpakt, ik was ermee aan het spelen.”
In een weerbaarheidstraining leert je kind bovenstaande en leert het zijn grenzen aan te geven.
Kijk op: Bikkel Training
(Omwille van de leesbaarheid is steeds ‘hij’ gebruikt in de tekst. Waar ‘hij’ staat kan uiteraard ook ‘zij’ worden gelezen)