Bestaat er iets als een typisch NA-ZOMER kind?
augustus 31, 2022Samen in de gouden driehoek.
augustus 31, 2022Tijdens evaluatiegesprekken met ouders praten we over hoe het met het kind en het gezin gaat. We ontdekken dat het heel vaak gaat over de leerprestaties van het kind. Wij, team Mio Mondo vinden het welbevinden van het kind op school vele malen belangrijker. Daar gaan we dan graag over in gesprek, met het kind, de ouders en school.
Waarom? Dit is de reden:
Leerprestaties gaan over het leren, het geeft een beeld over de ontwikkeling van het kind op een bepaald gebied op een onderwijsinstelling. Het wordt gemeten in de vorm van een rapport. Tevens geeft het de leerkrachten inzicht of het onderwijs dat ze geven, effectief is.
Het welbevinden gaat over hoe veilig het kind zich voelt op school om zich te kunnen ontwikkelen. Kortom: kan het kind zichzelf zijn op school! Is er een positief leerklimaat voor het kind? Kan het kind zich op school sociaal-emotioneel ontwikkelen?
Zodat het zich kan ontwikkelen in:
⭐zelfvertrouwen &weerbaarheid
⭐doorzettingsvermogen
⭐eigenwaarde vergroten en respectvol handelen
⭐zich gelukkig voelen en kunnen inleven in de ander
⭐een positief gevoel heeft en geluk kan ervaren
⭐kan omgaan met emoties van zichzelf en de ander.
⭐vriendschappen kan aangaan, hechte relaties op te bouwen.
⭐etc.
Zo leert het kind zijn eigen identiteit en kan het zijn karakter opbouwen. Leert het relaties op te bouwen en kan het omgaan met de dingen die de omgeving van hen verwacht.
Als het welbevinden van het kind goed is dan is het gezonder, zit het beter in zijn vel, voelt het zich gehoord en gezien.
En daardoor……. Kan het kind beter leren en presteren op school! (en zorgt het ervoor dat ze minder kans hebben op psychische problemen op latere leeftijd).