Laat de monsters maar komen!
januari 24, 2023Luisteren met en naar je lichaam
februari 21, 2023𝗝𝘂𝗹𝗹𝗶𝗲 𝗹𝘂𝗶𝘀𝘁𝗲𝗿𝗲𝗻 𝘁𝗼𝗰𝗵 𝗻𝗶𝗲𝘁 𝗻𝗮𝗮𝗿 𝘄𝗮𝘁 𝗶𝗸 𝘇𝗲𝗴!? Ik hoor vaak in de praktijk: ‘ze luisteren niet naar me!’ van ouders maar ook van kinderen en pubers. Of: ‘ik heb pap en mam beloofd dat ik vanaf nu goed ga luisteren!’
Als ouders of het kind dit tegen me zeggen zie ik altijd hun wanhoop in hun ogen. Luisteren lijkt dus erg moeilijk, zo niet onmogelijk! Maar wat is dat nu eigenlijk luisteren? Wat willen we van onze kinderen of van de ander? Welke boodschap zenden we uit als we zeggen, je luistert niet?
Luisteren is niet alleen horen wat de ander zegt, maar ook proberen te begrijpen wat de ander zegt. AHA… Hier worden dus 2 vaardigheden vereist.
Ook moet je tijdens het luisteren laten zien dat je luistert en eventueel een vraag stellen als het je niet duidelijk is. AHA… Weer 2 vaardigheden!
Dan moet je ook nog het geduld hebben om de ander zijn verhaal te kunnen laten vertellen. AHA… Vaardigheid. En je mag niet meteen reageren en je moet ook nog gepast kunnen reageren. AHA… 2 vaardigheden.
Je merkt al aan mijn reactie dat we veel vragen van een jong kind als we vragen of ze willen luisteren naar je. Want hebben ze deze vaardigheden allemaal al wel ontwikkelt? Kunnen ze al actief luisteren, zolang de focus houden, geduld hebben, jouw feedback geven, mening of oordeel uitstellen en het dan ook allemaal nog begrijpen ook?
Wij willen dat het kind onthoudt wat je zegt en dan moeten ze daar altijd oplettend in zijn. Luisteren is in mijn optiek min of meer aandachtig horen, aandachtig luisteren! Aandachtig luisteren is een houding die je aanneemt. Een open en nieuwsgierige houding waarin je oprecht geïnteresseerd bent in wat er in de ander omgaat. Het is dus actief.
Een kind wat met de gedachten ergens anders is, is dus niet actief. Het hoort jou dus niet! Wil jij dat de ander jou hoort, luister dan zelf ook goed naar de ander. Laat zien dat je met de volledige aandacht er bent. Wil je dat je kind naar jou luistert? Vang dan de aandacht van je kind, laat het je aankijken en zorg ervoor dat je kind zich even kan focussen op jou. Of VRAAG je eigenlijk iets anders van ze?
Wil je dat ze je gehoorzamen, dat ze jouw regels of taak gaan naleven, dat ze je volgen? Is dat dan nog luisteren? Wil jij iets van je kind, geef dan in de ‘luister’ boodschap je behoeften mee.
𝗩𝗼𝗼𝗿𝗯𝗲𝗲𝗹𝗱: Mama wil graag dat je nu gaat opruimen, want dan is de tafel leeg en kunnen we zo de tafel gaan dekken voor het avond eten. Blijft er speelgoed liggen dan knoeien we er misschien op en dat zou zonde zijn en moeten we het weer schoonmaken.
Stel niet meteen al te hoge eisen, geef je kind ook de ruimte om het te leren om te kunnen doen wat jij vraagt. Wordt niet boos als het niet meteen lukt. Geef complimenten als het wel is gelukt.
Veel succes!