


Poppetjes? Ja, in onze sessies gebruiken we poppetjes!
juli 24, 2024


Opa krijgt een ster – Praktijkverhaal
juli 24, 2024



Het lijkt misschien niet op ‘echte’ therapie, maar geloof me: spelen is eenย krachtige taal voor kinderen!ย Tijdens het spelen kunnen kinderen hun gevoelens en ervaringen op een veilige manier uiten, zonder de druk van woorden. Ze kunnen hun angsten, dromen en verlangens verkennen via allerlei materiaal, zonder zich kwetsbaar te hoeven voelen.ย De therapeut observeert en luistert aandachtig naar hoe je kind speelt, wat het kind met de materialen doet, en wat het kind erover vertelt.ย ย ย
Door te spelen krijgen wij inzicht in de innerlijke wereld van je kind, wat helpt om de beste manier te vinden om je kind te ondersteunen en te begeleiden.ย Het is een manier om je kind te helpen te groeien, te leren en te genezen.ย ย
Hier zijn enkele materiaalvoorbeelden die wij gebruiken in een speelsessie met een kind:ย ย
Basismaterialen:ย
- Poppetjes: Verschillende soorten poppetjes, zoals knuffels, poppen, figuren, dieren, etc.ย Poppetjes met verschillende emoties, zoals blij, verdrietig, boos, bang. Poppetjes die de therapeut en het kind kunnen voorstellen.
- Bouwmaterialen: Blokken, lego, houten blokken, kralen, klei, etc.
- Creatieve materialen: Papier, stiften, kleurpotloden, verf, scheurpapier, glitter, etc.
- Speelgoed: Auto’s, treinen, vliegtuigen, dieren, puzzels, ballen, etc.
- Huishoudelijke materialen: Dekens, kussens, stoelen, etc.
- Buitenmaterialen: Zandbak, scheppen, emmers, bal, etc.
Specifieke materialen:ย
- Emotiekaarten: Kaarten met verschillende emoties, die gebruikt kunnen worden om gesprekken te stimuleren over gevoelens.
- Verhalenkaarten: Kaarten met verschillende afbeeldingen die een verhaal oproepen en gesprekken stimuleren over fantasie, dromen en angsten.
- Spelletjes:ย Bordspellen, kaartspellen, memory, domino, etc. Spellen die gericht zijn op sociale vaardigheden, emotieherkenning of probleemoplossing.
Tijdens het spelen wordt er een veilige en stimulerende omgeving gecreรซerd. Laten we het kind zelf kiezen met welk materiaal het wil spelen. Observeren en luisteren we, stellen we open vragen zoals wat gebeurt er in het verhaal, etc.
De keuze van materialen hangt af van de leeftijd van het kind, de reden voor therapie en de doelstellingen van de therapeut.ย ย ย