De laatste schoolweken
juni 12, 202310 tips om jouw kind positief te stimuleren
juli 25, 202330 juli de internationale dag van de vriendschap. Vriendschap hebben is voor iedereen anders. Iedereen voelt iets anders bij een vriendschap. Er zijn verschillende soorten vriendschap. Vrienden voor het plezier, waar je fijn mee kunt spelen. Vrienden voor het nut, jij helpt mij en ik jou? Vrienden gewoon omdat je elkaar respecteert, omdat je het fijn vindt om bij die ander te zijn.
Deze vragen kunnen je helpen om te kijken wat jij belangrijk vindt aan een vriendschap?
- Echte vriend/vriendinnen pesten elkaar?
- Echte vrienden/vriendinnen durven van mening te verschillen?
- Echte vrienden zijn eerlijk tegen elkaar?
- Echte vrienden maken elkaar bang?
- Echte vrienden laten elkaar in de steek?
- Echte vrienden lachen elkaar uit?
- Echte vrienden zijn te vertrouwen?
Moet je van een vriend alles goed vinden, omdat hij je vriend is?
Vrienden zijn zeer belangrijk in het leven van een kind. Al is voor het ene kind één of twee goede vrienden voldoende en kiest het andere kind voor een heleboel wat meer oppervlakkige vrienden, voor ieder kind is het maken van vrienden belangrijk. En voor het ene kind is het iets wat vanzelf gebeurd, het maken van vrienden en voor het andere kind is het iets wat veel moeite en inspanning kost en wat soms ook niet lukt.
Maar welke verwachtingen hebben kinderen van een vriendschap. Dit blijkt sterk af te hangen van de leeftijd van het kind. Zo rond de zes/zeven jaar gaan kinderen over naar de normatieve afweging. Van belang in de vriendschap wordt dan of beide kinderen dezelfde waarde en houding hebben ten opzichte van regels en straffen.
Bijvoorbeeld, de kinderen die tegen alle regels ingaan zoeken elkaar als het ware op, net als de kinderen die zeer gezag trouw zijn. En wanneer een kind dan 8 jaar wordt dan gaat het kind zich meer blootgeven in de vriendschap, gaat begrip voor elkaar een belangrijkere rol spelen en worden gedeelde interesses steeds belangrijker. Het kind maak nu een empathisch (invoelende) afweging. Kinderen ontwikkelen zich van ‘wat heb ik aan de ander’ naar ‘wat voel ik voor de ander’ Jonge kinderen beredeneren nog zeer sterk vanuit zichzelf. Het kind doet aardig tegen een vriendje zodat het vriendje ook aardig terug doet. En zo blijft de vriendschap in balans.
Een ouder kind is in staat zich ook in de ander te verplaatsen. Het kind is nu aardig tegen de ander omdat hij/ zij weet dat de ander dit fijn vindt en omdat het kind de vriend ook echt aardig vindt. Overigens valt hierbij op dat meisjes meer gericht zijn op emotionele steun meer gericht zijn op de ander dan jongens.
Jonge kinderen van 3 tot 7 jaar hebben als belangrijkst doel bij het sluiten van vriendschap het hebben van iemand om mee te spelen. Bij wat oudere kinderen van 8 tot twaalf jaar is het belangrijkste doel van vriendschap de acceptatie door leeftijdgenoten. Op deze leeftijd begint roddelen en samen tegen anderen ook een rol te spelen in de vriendschap. Een beetje het gevoel van wij tegen de wereld. Kinderen in de puberteit van 13 tot 17 jaar hebben als belangrijkste doel bij vriendschap zichzelf ontdekken, begrijpen en ontplooien. Hierbij zijn zichzelf blootgeven en eerlijkheid zeer belangrijk.