Mijn kind; huilt snel, is stil & dromerig!

Achter elke emotie schuilt een behoefte!
Zit onzekerheid achter de emotie en gedrag van je kind?

Moeder:
‘Mijn kind is bang om de juf in de klas iets te vragen. De juf zegt dan ook; ‘ik zie haar vaak wegdromen, kom ik dan bij haar kijken dan is ze niet begonnen aan haar opdracht. Als ik dan vraag of ze hulp nodig heeft geeft ze vaak geen antwoord en begint ze te huilen.’ Thuis vraagt ze wel alles en is ze ook heel direct naar ons. Als ik mijn dochter dan vraag waarom ze het op school niet doet zoals thuis, loopt ze weg en begint ze te huilen. Ze slaapt slecht in, is lang wakker en is onafscheidelijk met haar knuffel. ’

  1. Welk gedrag laat het kind zien?  Stil, teruggetrokken, dromerig gedrag, huilt snel.
  2. Hoe voelt het kind zich?  Eenzaam, onbegrepen, gefrustreerd?

Kind:
‘De juf legt iets uit, ik denk; dit snap ik wel. Ik wil dan beginnen, maar weet niet hoe. Ik weet niet of ik het dan goed doe. Een paar weken geleden hoor ik de juf zeggen tegen mijn buurvrouw; ik weet ZEKER dat je het kan, probeer het eerst maar zelf.’

  1. Waar zit voor dit kind de onzeker factor?

In het woord ZEKER, en in, eerst zelf proberen.
Het kind zal het niet durven te vragen en zal het proberen eerst zelf te proberen, maar blokkeert volledig.
Het voelt zich dom en kan/durft het niet te vragen want ze moet het eerst zelf…..
Het kind is onzeker over haar eigen kunnen, wil het goed doen, dus bang om fouten te maken. De verwachtingen van de ander of van een situatie kan je erg onzeker maken.
Is de verwachting altijd wel duidelijk? Ben je je wel bewust van datgene wat je dan tegen het kind zegt? Is dat helpend?
Hoe vaak wil je iets van je kind en zien we dat het kind hapert? Hoe vaak ‘stuur’ je het kind dan weg met ‘probeer het eerst maar zelf?
Voor een te onzeker kind voelt dat als afwijzing. Het weet niet te handelen, de onzekerheid zal blokkeren, de belemmerende overtuiging groeit en groeit.

ZIT ONZEKERHEID ACHTER HET STILLE, HUILERIGE, DROMERIGE GEDRAG VAN DIT KIND?
   Ja.

Tip:

  • Een kind leert door na te doen, te imiteren. Zie je dat je kind niet eerst zelf de oplossingen kan bedenken neem het dan mee. Geef aanwijzingen, biedt het aan in kleine stapjes. Wees je ervan bewust dat onzekere kinderen heel gevoelig zijn voor kritiek. Blijf positief en spreek dan ook uit: ‘Dit kan je NOG niet, maar je kan het wel leren. Ik ga je erbij helpen.”
  • Geef je kind complimenten gericht op inspanning, hoe goed het z’n best doet, dat het plezier heeft, dat het meedoet etc. Complimenteer het proces en niet het resultaat.

Herkenbaar?
Wil je meer weten over jouw onzekere kind?
Maak dan een GRATIS EYE OPENER afspraak van 30 minuten, op info@mio-mondo.nl
Iedere maand geven we 4 gratis online sessies weg.

Tot snel,
Warme groet, Marian