Beeldschermtijd een utopie?

By 28 november 2018 juli 18th, 2019 Mio Mondo, Opvoeding

“Ik krijg mijn kind maar niet achter de tablet, x box, mobiel, laptop of pc weg.”

Een veel gehoorde klacht van ouders. “Ze zijn niet te bereiken, ik roep wel 3x zijn/haar naam en dan nog wordt er niet gereageerd.” “Als ze moeten afsluiten dan moeten ze nog even dit en nog even dat. Ze gebruiken dan termen die ik dan, als leek, niet weet en ken en zo laat ik me daar dan weer door inpakken. Fijn voor ze want zo zitten ze langer dan we hadden afgesproken.”
Ook gebruiken ze het argument: “Ja maar, die mag veel langer en ik ben de enige die dat niet mag.” Waardoor ik me weer de ouder met schuldgevoel voel omdat ik niet de ouder wil zijn die te streng is etc. Als ik dan over mijn grens ga en boos wordt, is de sfeer helemaal niet meer fijn. Zitten en lopen we met heethoofden. Vervolgens weten ze niets meer om te doen.
Arghhhh, wat moet ik ermee…….!

Schermtijd afspreken is hierin wel het sleutelwoord.
“Ach, dat doen we toch al, maar ze houden zich er gewoon niet aan.”
Duidelijk is dat we als ouders verwachten dat het kind zich aan de afspraken houdt die er gemaakt zijn. Is dat niet een UTOPIE?
Ze doen namelijk iets wat ze erg leuk vinden en erg verslavend werkt. Online games zijn het meest verslavend. Spellen worden immers speciaal ontwikkeld om de speler constant te boeien, hem of haar zo vaak mogelijk te willen laten spelen met beloningen. Maar ook wordt de drang en wil sterk door de competitie onderling. Beter willen zijn dan de rest, net die hogere score behalen, de spanning en nieuwsgierigheid van de nieuwe level.

En wij, ouders verwachten dan dat ze zich houden aan de gemaakte afspraken?
We verwachten dat ze een mate van zelfstandigheid en verantwoording hebben bij hun gebruik van alle schermpjes. Is dat realistisch? Pas in de puberteit gaan SPRUITEN leren steeds zelfstandiger te worden. Deze jongere leert dan verantwoordelijkheid dragen voor zichzelf en zijn daden, maar is dan ook instaat zich sociaal en verantwoord op te stellen en rekening te kunnen houden met anderen. Verantwoordelijkheid en zelfstandigheid zijn dan ook niet iets wat vanzelf gebeurt maar iets dat geleerd moet worden en enorm belangrijk is voor de ontwikkeling. En wie gaat ze dat leren, YES, de OUDERS.

https://growthinkers.nl/schermtijd/ heeft een enorme leuke artikel geschreven over hoe je het beeldscherm tijd kunt reduceren.
De Volkskrant heeft een artikel geschreven wat al de schermtijd met je kind doet: https://www.volkskrant.nl/de-gids/wat-doen-al-die-schermen-met-je-kinderen-~bdb246f1/

Het feit blijft dat je goede afspraken ‘moet’ maken met je SPRUITEN, afspraken die binnen jullie gezin passen. Afspraken met daarin je grenzen, grenzen die je neemt en stelt.
Lieve ouders wees consequent en blijf oprecht geïnteresseerd in wat ze willen doen/ kijken en evalueer. Zo voelt het kind zich serieus genomen en dat is weer een basis voor goede communicatie over en voor schermtijd.

Heel veel succes en plezier samen,
Warme groet, Marian